Saturday, August 3, 2013

Jalan ke Sydney


Bergambar dari Sydney  Opera House berlatar belakang Harbour Bridge. Selama ini aku hanya melihat gambar.. tapi hari ini, jambatan ini depan mata . Live!!
Mei 2012- Rancangan ke Sydney hanya muncul disaat akhir ketika perbincangan dengan rakan se-tour. Mulanya aku hanya survey harga tiket Melbourne-Sydney dan agak terkejut kerana  harganya dari AUD120 return. Harganya amat memadai dan masa perjalanan tidak lama berbanding kalau naik bas/keretapi. Aku terus menghubungi rakan se-tour  dan memohon dapatkan persetujuan ahli lain.  Alhamdulillah... semua ahli bersetuju dan aku terus membelikan tiket untuk semua ahli gunakan kad kredit sendiri! Sudah pastilah aku kenakan sedikit caj pada ahli group ini sebagai  agent tiket yg tidak berdaftar. :-)

Entrance Sydney Opera House. Dapat sentuh 'kulit kerang' akhirnya
Penerbangan ke Sydney ambil masa 1.15 jam dari Melbourne. Aku naik penerbangan Tiger Air Australia yang merupakan Budget Airline. Rasanya terminal LCCT, KLIA  lebih baik berbanding dengan Terminal Budget Melbourne. Prasarana tempat ambil beg hanyalah ber-tar hitam sahaja tanpa simen dan tidak berdinding, hanya dipisahkan oleh kawat besi.. Kesejukan aku nak ambil beg kerana tempatnya terbuka dan musim Autumn hampir memasuki musim sejuk dan angin bertiup kencang. Boleh mati kesejukan kalau stay lama-lama diluar airport

Di Darling Harbour. Bandarnya bersih & segar
Sydney antara bandar yang termahal di dunia, namun Sydney juga antara bandar yang paling ramai menerima pelancong tiap tahun dari seluruh dunia. Ikon Sydney iaitu Ophera House dan Harbour Bridge menjadi begitu terkenal dan merupakan salah satu tarikan pelancong paling popular di OZ.

Entrance melalui Harbour Bridge
Aku hanya ada masa selama 2 hari 1 malam sahaja di Sydney. Itupun sampai dah tengahari dan hari pertama hanya menghabiskan masa di Paddy market dan Ophera House. Hari kedua pula merentasi Harbour Bridge, melalui kawasan Lakemba yang mempunyai ramai penganut Islam di Sydney dan berlegar-legar di Darling Harbour. Cuaca yang sejuk dan segar membuatkan aku tidak rasa letih malahan boleh berjalan-jalan di bandar ini dengan bertenaga

Melalui  Harbour Bridge
Sydney CBD dari Opera House
Apa yang membuatkan aku ingin sangat ke Sydney adalah semata-mata ingin melihat sendiri Sydney Opera House. Syukur, bukan sahaja aku dapat lihat malahan aku dapat memasuki ruang dalam Opera House dan keadaannya seperti istana Budaya di KL... sebelum ini aku pun tak pasti apakah tujuan bangunan ini. Oh rupanya  sebuah dewan besar untuk pementasan teater dan budaya ataupun apa-apa persembahan muzikal.
Di Darling Harbour

Sydney Monorel... cuma 1 rel sahaja dan sehala
Di Sydney ada Tram, tapi tidak sebanyak seperti di Melnbourne dan  ada monorel. Monorel ini dibina ketika Sydney menjadi tuan rumah Olimpik tahun 2002. Jalan rel lebih panjang jika dibanding dengan apa yang ada di KL, namum hanya da 1 rel sahaja berbanding di KL mempunyai 2 rel. Coretan di Melbourne boleh di baca disini Melbourne 

Bersama tour guide di Sydney Airport - Hj Zakaria Abdul Manap.
 Syukur..makan sedap, jadual padat, jumpa warga Melayu Melbourne

Sampai juga aku disni.. selama ni hanya lihat gambar
Habour Bridge!

Kedai Mamak... tapi owner Cina Malaysia di Sydney
Sekeping Roti Canai AUD 15

Rare view in Malaysia.. berjemur tengah panas semasa Autum 

Di airport Melboune depart to Sydney

Apa yg popular sangat Hord Rock ni? Aku pun tak tahu

Di depan Sydney Opera House

Diluar paddy market. Sistem pengangkutan darat Sydney memang efisyen

No comments:

Post a Comment